mandag den 16. september 2013

Guide


En færøsk sweater vs en islandsk sweater 

Den færøske ”Islænder”
Når jeg søger efter en islandsk sweater -”islænder”sweater på internettet, kommer der først og fremmest billeder frem på en sweater, som jeg ikke genkender som en islandsk sweater, men som en færøsk sweater. Som islænding ved jeg godt, hvordan en islandsk sweater ser ud. Men i alle de fire år, som jeg har boet i Danmark, har jeg undret mig over denne misforståelse.

Hvorfor kalder danskere uldtrøjen, som er strikket i to eller flere farver, for en ”islænder”?  Den ligner ikke den uldtrøje, som islændinge i Island plejer at strikke. I Danmark tales der om den smukke ”islænder”, som Sarah Lund har på i tv-serien, Forbrydelsen. Derfor kan jeg godt forstå, at mine færøske venner bliver sure på os islændinge, fordi vi tager hele æren. Sara Lunds sweater er nemlig designet af to færøske designere, Gudrun og Gudrun, og deres inspiration kommer fra færøske strikketraditioner.
Som studerende på Håndarbejdets Fremme har jeg i forbindelse med en opgave søgt efter en forklaring. Hvorfor kaldes den færøske sweater en Islænder i Danmark?

Historie
Strik har længe været en vigtig eksportvare for Island og Færøerne. Allerede i 1400- og 1500-tallet var strik en stor eksportvare til udlandet. At strikke var en vigtig hjemmeindustri. Kvinder, mænd og børn strikkede for at overleve. I 1620 blev det "Islandske Handelskompagni” stiftet. Det drev handel i Island, på Færøerne og i Norge, og via dem blev strik eksporteret til Danmark. I begyndelsen var det mest vanter og sokker, som islændinge og færinger strikkede for at sælge i udlandet. I 1800-tallet begyndte danskerne at importere uldtrøjer fra Færøerne sideløbende med, at de importerede sokker og vanter fra Island. Importen var stor: I 1849 blev der eksporteret mange uldtrøjer fra Færøerne gennem Island til Danmark. I Danmark kom trøjerne til at gå under (den falske) varebetegnelse ”Islandsk trøje” eller ”Islænder”.

Uld sweater                                                                              
For mig som islænding, der er vokset op med garn og strikkepinde, er det nemt at genkende forskellen på en traditionel færøsk og en traditionel islandsk sweater. 
Hvis du har en uldtrøje, kan du selv finde ud af, om den er færøsk eller islandsk ved hjælp af følgende guide.
Guide


Færøsk sweater
Islandsk sweater
Alder
Gammel tradition, for eksempel, i 1800 tallet begyndte danskerne at importer færøske sweatere.
Ung tradition, først omkring 1950 var den første islandske sweater strikket.
Garn
Uldgarn
Uldgarn
Teknik
Første omgange på krop, ærmer og halskant strikket med rib.
Første omgange på krop, ærmer og halskant strikket med rib.

Krop strikkes rund op til halskant.
Krop strikkes rundt op til ærmegabet.

Ærmer strikket rundt hver for sig.
Ærmer strikket rundt hver for sig op til ærmegabet.


Når ærmerne og kroppen er færdigstrikket, klippes der ærmegab i hver side af kropstykket.

Alle maskerne samles på en rundpind, og bærestykket strikkes med mønsterstrik i flere farver.


Ærmerne sys på ærmegabet med håndsyning.

Ingen sammensyninger. (Maskesting under ærmegabet).

Mønster
Flerfarvet strik med en lys grundfarve og mørk mønsterfarve.
Krop og ærmer ens farvet. Bærestykket med mange farver.
Eksempel på mønster
Færøskt rapport mønster.


Islandsk mønster i bærestykket.


En traditionel færøsk uldsweater



En traditionel islandsk uldsweater



Det er uforståeligt for mig som en islænding, der er meget fascineret af islandsk strik, hvorfor den færøske trøje ”islænder” endnu ikke har skiftet navn, når der findes en forklaring på, hvor trøjen i virkeligheden stammer fra. Det generer min islandske identitet, at sweateren kaldes ”islænder”.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar